الغالبية العظمى من الشركات في عصرنا دلوقت قائمة على فكرة الربح _والربح فقط_
بدون النظر الى متطلبات المجتمع او احتياجات الناس الاساسية ،فاتجهت لعناصر الانبهار والاندهاش علشان تحقق اكبر قدر من الربح بدون النظر ان المنتج ده هيفيد الناس ولا لا
مثال :شركة كوكاكولا من اكبر الشركات اللي عملت دعاية لمنتجاتها من المياه الغازية على مر التاريخ،في حين ان المياه الغازية ليس لها اي فائدة او قيمة غذائية،وحققت هدفها فعلا و اصبحت المياه الغازية مثل مياه الشرب العادية بالنسبة للناس
الاقتصاد الاخضر غير المفهوم ده ،واصبح ان هدف الشركة الاول ليس الربح وانما تقديم الخدمات ومساعده المجتمع اولا ثم الربح
ثانيا
او اني اركز على فائدة المنتج واحتياجي له بدلا من انه اصبح مألوف ومبهر
مثال:اني اعمل دعاية لعصير القصب بدل مشروب المياه الغازية ،دا هدف الاقتصاد الاخضر و دا اللي المفروض نعمله كشركات تسعى لمصلحة المجتمع وليس الربح
بدون النظر الى متطلبات المجتمع او احتياجات الناس الاساسية ،فاتجهت لعناصر الانبهار والاندهاش علشان تحقق اكبر قدر من الربح بدون النظر ان المنتج ده هيفيد الناس ولا لا
مثال :شركة كوكاكولا من اكبر الشركات اللي عملت دعاية لمنتجاتها من المياه الغازية على مر التاريخ،في حين ان المياه الغازية ليس لها اي فائدة او قيمة غذائية،وحققت هدفها فعلا و اصبحت المياه الغازية مثل مياه الشرب العادية بالنسبة للناس
الاقتصاد الاخضر غير المفهوم ده ،واصبح ان هدف الشركة الاول ليس الربح وانما تقديم الخدمات ومساعده المجتمع اولا ثم الربح
ثانيا
او اني اركز على فائدة المنتج واحتياجي له بدلا من انه اصبح مألوف ومبهر
مثال:اني اعمل دعاية لعصير القصب بدل مشروب المياه الغازية ،دا هدف الاقتصاد الاخضر و دا اللي المفروض نعمله كشركات تسعى لمصلحة المجتمع وليس الربح
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق